ESGLÉSIA DE SANTA MAGDALENA

Amic visitant, turista, feligrès: És el nostre desig que estiguis gaudint de la ciutat de La Seu d’Urgell. Ara et trobes a l’església de Santa Magdalena, temple que pertany ala parròquia de Sant Otde la capital urgel·litana. Ets en un lloc de culte cristià. Per això et convidem a descobrir no solament l’art modern i la història jove d’aquesta església, sinó també la presència suau i propera de Déu. Bona visita!

Pràcticament fins a la primeria del segle XX la població de La Seu d’Urgell restà circumscrita al recinte murallat medieval. Aleshores, enderrocades les muralles, començaren a sorgir ravals fora muralla, al llarg dels camins de sortida. L’any 1927, l’ajuntament encarregà la redacció d’un pla d’eixample a l’arquitecte Joan Bergós i Massó. A la postguerra es formaren barriades i es bastiren construccions fora del Pla Bergós.

El barri de Santa Magdalena nasqué al sud-oest de la ciutat, unit a l’Eixample a través del carrer de Santa Magdalena. La barriada fou una realitat gràcies a la iniciativa i el tarannà emprenedor de Mn Antoni Naudí i Balcells (1916-1979). Aquest sacerdot diocesà va saber trobar i convèncer les persones que el podien ajudar a dur a terme un projecte molt ambiciós, però també molt necessari, perquè les persones amb menys mitjans econòmics poguessin accedir a un habitatge digne en una època de grans dificultats econòmiques. Així doncs, es constituí la cooperativa obrera “Sant Josep” que va promoure la construcció de 162 habitatges. El 21 de  març del 1960 el  barri de Santa Magdalena era ja una realitat. Aquell dia es lliuraren les claus dels 162 habitatges.

Cinc anys més tard, el 1965, es començava la construcció d’una església per al barri i tota la zona sud-oest de la ciutat, que no parava d’expandir-se.

El dia 5 d’abril del 1968 -en motiu del XXV aniversari de l’entrada del bisbe Ramon Iglesias Navarri a la capital de la diòcesi- el ple de l’Ajuntament de La Seu d’Urgell acordà de donar el nom de “Carrer Dr. Iglesias Navarri” a la via pública que comunicaria el nou temple de Santa Magdalena amb l’eixample de la ciutat i el “Passeig Joan Brudieu”.

L’any 1970, l’església de Santa Magdalena fou consagrada pel Bisbe de Lleida i Administrador Apostòlic d’Urgell, Mons. Ramon Malla i Call. L’edifici, bastit entre els anys 1965-1970, és obra de l’arquitecte vilafranquí Brugal i Fortuny. De seguida notaràs que estracta d’un temple espaiós però acollidor; funcional però bell; alegre però que convida a la pregària; modern però que et recordarà l’estil neogòtic. I, sobretot, descobriràs un espai desbordant de generosa i acolorida llum natural que entra per tot arreu com l’Esperit del Senyor, que tot ho omple i il·lumina.

L’església està construïda amb totxanes(peces d’argila cuita). A la façana principal, de perfil triangular, s’hi emmarquen tres grups de vitralls i una solemne creu central de formigó rosat. La porta, adintellada, està resguardada per un porxo.

Quan entris al temple t’adonaràs de què consta d’una gran nau coberta amb fusta que forma diferents jocs de vessants. L’església rep llum natural a través dels vitralls de les parets, de tonalitats preferentment blavoses. Als peus de la nau s’hi emplaça un cor elevat. Acícontemplaràs la Creu Redemptora (la de l’exterior del frontis) que expandeix la seva llum (la Salvació que Crist ensguanya) a través dels vitralls multicolors.

Acosta’t al presbiteri. Un arc triomfal d’ogiva el comunica amb la nau. Gaudeix d’una gran visibilitat i proximitat gràcies a l’absència de pilars en el lloc de l’assemblea. Admira les quatre cobertes a doble vessant que convergeixen sobre l’altar major. La paret frontal està presidida per la impactant talla del Crist Ressuscitat encerclada per una ametlla mística lluminosa que recorda la d’un Crist Majestat medieval.

La solemnial mesa d’altar, de jaspi, és la que lluí durant 50 anys al presbiteri de la Catedral de Santa Maria d’Urgell, fins a les reformes executades l’any 2000. L’ambó i la seu, del mateix material, també procedeixen de la catedral urgellenca. En els costats frontals de l’arc presbiteral s’hi emplacen sengles talles de fusta de la Mare de Déu i Santa Maria Magdalena, deixebla de Jesús i titular d’aquesta església.

A la paret del costat de l’epístola hi ha el baptisteri (lloc on es celebra el Sagrament del Baptisme) i la sagristia. La capella del Santíssim es troba al costat dret del cancell. En el sagrari, el sacerdot hi reserva l’Eucaristia per a la comunió dels malalts i també per adorar el Senyor. En la banda oposada a la capella pots veure el lloc de la Reconciliació, espai habilitat per celebrar el Sagrament de la Penitència.

És l’hora d’acomiadar-nos. La comunitat de Santa Magdalena i tota la parròquia de Sant Ot agraeix la teva visita i companyia. Continua fruint de la bellesa, l’art, la història, l’espiritualitat i tota la resta d’atractius de la capital de l’Alt Urgell. A reveure!