ESGLÉSIA DE LA MISSIÓ

L’església de la Missió pertany a la parròquia de Sant Ot de la Seu d’Urgell. Resta ubicada al carrer de Sant Josep de Calassanç, dins el casc antic de la capital urgel·litana. En aquest lloc s’hi havia emplaçat el primer seminari del Bisbat d’Urgell, fundat l’any 1592 pel bisbe fra Andreu Capella (1529-1609).

El temple actual fou bastit el 1899 dins l’edifici de l’antic seminari, el qual havia estat cedit -catorze anys abans- a la congregació dels Missioners Diocesans per voluntat del bisbe Salvador Casañas i Pagès (1834-1908).

L’església de la Missió és obra de Calixte Freixa, arquitecte diocesà i autor de la reforma del Palau Episcopal de la Seu d’Urgell, del projecte de l’actual Santuari de la Mare de Déu de Núria, i de la majoria d’edificis religiosos construïts al bisbat en aquella època.

La façana de la Missió es confon en l’alineament de les cases del carrer. El cos inferior presenta una decoració que imita els carreus. Damunt la llinda del portal descobrim un frontó semicircular que llueix una pintura de temàtica mariana. El cos superior de la façana conserva dues dobles pilastres d’ordre compost, que suporten un entaulament que es tanca amb un frontó de línies clàssiques. Observem que un rosetó de notables dimensions, dotat d’un vitrall amb l’anagrama de Maria, presideix el centre de la façana.

La planta de l’interior del temple respon a una tipologia força peculiar: Una nau principal amb capelles allotjades entre contraforts al costat de l’evangeli (esquerra) i una nau lateral al costat de l’epístola, on s’hi emplaça el preciós sagrari barroc on s’hi reserva el Santíssim Sagrament.

L’altar major, a la capçalera de la nau principal, es tanca amb un absis semicircular que dóna lloc a la formació d’una cúpula de quart d’esfera que rep llum a través d’una claraboia.

L’espiritualitat eminentment mariana de la congregació dels Missioners traspua, encara avui, arreu d’aquest espai sagrat. La imatge de Maria Immaculada presideix el presbiteri. A més, podem contemplar la Mare de Déu de Fàtima en un bell retaule de fusta i una imatge de Santa Anna amb la Verge Maria Nena.

Fa uns anys, l’església de la Missió va acollir durant un temps diverses restes del retaule barroc de Sant Ermengol, escenificat durant el mes d’agost en el claustre de la Catedral de Santa Maria de la Seu d’Urgell.